Instore communicatie – nieuwe generatie

Een boom in Nederland, een boom in de Filipijnen
september 15, 2019

Een argeloze klant loopt door de supermarkt. Als hij langs het schap loopt, springt daar plotseling een product uit naar voren. Met het driedimensionale beeld wordt de klant bijna letterlijk naar het product toegetrokken. Distrifood laat zich verbazen door de mogelijkheden van de nieuwe generatie instore communicatiemiddelen.

De nieuwe generatie in instore communicatie is voor een deel al een tijdje beschikbaar. Door de hoge kosten waren deze echter slechts bruikbaar voor een handvol topmerken en een enkele retailer. Fashion was daarbij een voorloper, maar ook merken als Orangina en Coca-cola hebben hier internationaal al gebruik van gemaakt. De prijzen van de hardware zijn de afgelopen periode echter flink gedaald, waardoor de technieken voor een bredere groep bereikbaar is. Het fantaseren over de mogelijkheden kan beginnen. Hieronder zetten we enkele mogelijkheden op een rijtje.

Het pratende schap


Zodra de klant door de winkelstraat langs het schap in de supermarkt loopt, begint het scherm te spelen. De klant wordt door de presentatrice uitgedaagd antwoord te geven op een paar vragen om zo kans te maken op een prijs. Via het touchscreen geeft de klant met behulp van CityTouch antwoord op de vragen en laat natuurlijk zijn persoonlijke gegevens achter voor fabrikant of retailer.

Beroemdheid in de winkel


Fabrikanten hebben de neiging beroemdheden in te huren om hun producten te promoten. Het probleem daarbij is vaak dat de échte beroemdheden een te volle agenda hebben om daadwerkelijk een hele winkeltoer te maken om het product aan te prijzen. Met VirtualShop kan de celebrity zijn verkooppraatje in honderden winkels tegelijk houden.

Online bestellen in etalage


De tijd dat winkels in Nederland 24-uur per dag geopend zullen zijn, komt misschien wel nooit. De techniek CityTouch biedt de mogelijkheid tot een verdere uitbreiding van het multichannel retailen. Het is feitelijk een interactief scherm in de etalage waarmee klanten, die voor een dichte deur komen, alsnog hun bestelling kunnen doen of contact kunnen leggen met de klantenservice. Het klikken werkt gewoon door de etalage heen. In combinatie met een webcam kunnen beide partijen elkaar dan zelfs zien. Perfect te combineren met een bezorgdienst.

Een hand stopt de klant


Zodra de klant langs het schap komt, ziet hij uit het scherm een hand tevoorschijn komen die hem tegenhoudt. Daarna springt het product met een speciale aanbieding ook tevoorschijn. Met de nieuwe drie dimensionale schermen is het mogelijk de 3D-effecten te zien zonder een rood/groen brilletje.

Rechtstreeks advies vanaf het schap
Multi-Touch-schermen maken communicatie tussen fabrikanten en supermarktklanten mogelijk. Een schermpje op het schap maakt het voor consumenten mogelijk snel extra informatie te vinden, recepten op te zoeken of om vragen te stellen aan de klantenservice van de fabrikant.

Virtuele modeshow in de etalage


Een modewinkel benut de projectietechniek VirtualShop in zijn etage. Hiermee wordt een eerder opgenomen modeshow 24 uur per dag getoond. Levensechte projecties van de modellen lopen de hele dag door de etalage om de aandacht van de passerende klanten te trekken. De kenmerkende muziek van modeshows wordt door magnetische speakers via de etalageruit voor het passerende publiek hoorbaar.

De technieken op een rijtje:

VirtualShop

Een projectietechniek waarmee adverteerders in direct daglicht virtuele personen of objecten levensgroot kunnen projecteren in etalages of in de winkel.

CityTouch
De ruiten van de etalage worden volledig interactief. Met vingers kan een touchscreen worden bediend om e-mailadressen en telefoonnummers in te geven of om contact te leggen met een helpdesk op afstand.

Argus 3D

Drie dimensionale commercials die met het blote oog uit high definitionschermen tevoorschijn komen. Van kleine tot grote schermen.

Multi-touch-schermen

Bestaande lcd- of plasmachermen worden bewerkt waardoor ze geschikt worden voor touchtechnologie.

Bron: Distrifood en Frank Schoonhoven van CityScape Media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nederlands